Vyhledávání


Kontakt

Odkazy

V této rubrice nejsou žádné články.

Niva 1.7i vs palivo E85

15.08.2012 10:26

     V poslední době si stát z českých motoristů cenami paliva systematicky utahuje, ale jak se říká, tak dlouho se chodí se džbánem .... Je tedy na čase to státu trochu vrátit v podobě úspor, že čím více zdražuje, tím méně nakonec sám získá. Konkrétní možností, jak alespoň trochu snížit běžné náklady PHM na provoz benzinového teréňáku, jakým je Lada Niva, je tankovat ekologické palivo E85. Pokud jsem se o tom sám chtěl něco dozvědět, oslovil jsem řadu uživatelů vozidel Niva, několik servisních mechaniků, navštívil a prostudoval jsem různá diskuzní fóra o E85 na internetu, ale nikde jsem se nedozvěděl nic konstruktivního. Spousta uživatelů a ani mechaniků o tomto tématu nic neví, trochu více úspěchu jsem zaznamenal po objetí čerpacích stanic, kde mi někteří pracovníci byli schopni něco o praktických zkušenostech s tímto palivem říci. V podstatě jsem zaznamenal jen pozitiva, tak jsem prostudoval web výrobce a odhodlal se k experimentu s vlastní zánovní Ladou 4x4. 

     Co to palivo E85 je ? Jedná se o ekologicky nezávadné palivo Bioethanol, vráběné v ČR společností Agroetanol TTD. Palivo E85 tvoří 85 % řepného biolihu a 15 % benzinu Natural 95. Ekologický přínos zde tvoří 73% úspora skleníkových plynů, proti palivům na fosilní bázi. Mimo to, je toto palivo cenově zcela jinde. Jeho cena je na čerpacích stanicích nižší řádově o min. 10,- Kč za 1 litr, oproti N95. V současnosti se jeho cena v tržním prostředí jednotlivých čerpacích stanic pohybuje v rozpětíí 24 až 27,- Kč. Co je na tomto palivu dále pozitivní, je fakt, že vozidlo které není uzpůsobeno z výroby, pro jízdu na čisté palivo E85 vyžaduje jen minimální a levnou úpravu, v podobě dodání jednotky, která má upravit časy spalování, neboť E85 má nižší teplotu hoření. Úpravy se nijak a nikde neevidují, nevyžadují revize a zvláštní zpoplatněné servisní úkony, jako u LPG a pod. Řidič má stále svobodnou volbu přepnout spalování na N95 a nebo na E85, podle poměru paliva v nádrži. Veškeré palivo se čerpá do původní palivové nádrže vozidla. Cena úpravy vozidla je v průměru 6.000,- Kč, podle typu vozidla a firmy, která dodá a instaluje jednotku. Přes to, že se jedná o ekologické palivo, jeho oktanové číslo je 109. Vyčerpávající informace nalezneme pak přímo na webu výrobce a nebo instalačních firem.

     Pokud žádné úpravy na vozidle neprovedeme, dá se i tak toto palivo spolehlivě využívat ...... Je zde možnost ředit N95 s palivem E85. U vozidla Lada 4x4  (nový model) je možnost bezpečně ředit palivo N95 s E85 v poměru až 1:2 aniž by to nějak uškodilo motoru, či spalovacímu a nebo palivovému systému auta. V praxi, s Nivou - mezitypem modelu M, mohu tento poměr určit jako maximum. Při jeho překročení se již rozsvěcí kontrolka řídící jednotky, kdy v podstatě již jednotka přestává chápat co vlastně spaluje. Dodržením tohoto poměru se dá vyhnout případným následným problémům. Za dobu provozu cca tři čtvrtě roku každodenního ježdění s ujetými cca 18.000 km na ředěné palivo s E85, se neobjevil jediný problém. Ve dvou případech jsem si neohlídal poměr v nádrži a při dotankování směsi jsem jej překročil, tak že se rozsvítila kontrolka řídící jednotky. Postačilo ujet pár kilometrů a dotankovat N95, po srovnání poměru v nádrži se jednotka spokojeně zhasla. Z vlastní praxe mohu po více jak 3/4 roce jízdy 30 % terén, 70 % silnice uvést, že bez úpravy vozu, tento pracuje stále a beze změn o poznání lépe, je citelně živější a má lepší zátah v celém rozsahu. Motor je celkově méně hlučný, spotřeba se nijak nezvýšila, ale ani nesnížila. Mimo to na jedno tankování nádrže 40 ltr. směsi dochází k finanční úspoře, za těch nejhorších cenových podmínek, ve výši min. 245,- Kč, konkrétně pak podle cen paliv na jednotlivých čerpacích stanicích, což se dá v některých lokalitách ještě trochu vychytat, ale tím jsem se nijak cíleně nezabýval a ředím kvůli pohodlí vždy na jedné čerpací stanici. Vezmu-li v potaz, že tato úspora je minimální, tak jsem za uvedenou dobu na PHM s E85 ušetřil na 45 plných nádržích finanční částku cca 11.025,- Kč, oproti jízdě na čistý N95 ( t.č. 38,- Kč/1 ltr.). Vozidlo bylo po tomto období na garanci v servisu a ani zde nebyl zjištěn žádný problém, jak na tovární diagnostice, tak ani fyzickou kontrolou.

      V podstatě jsem během svého rádoby testu narazil na jediný problém, kterým je zatím stále malá hustota sítě čerpacích stanic, kde se dá palivo E85 tankovat, zejména v oblasti jihovýchodně od Prahy. V současnosti není ve směru Benešov - Tábor téměř žádná možnost tankovat E85, ale snad se to brzy zlepší.

 

Autor nemá žádný záměr kohokoliv nějak poškodit a nebo někoho k něčemu vybízet. Nenese tak odpovědnost za nesprávnou interpretaci jeho textu.

 

Autor : Luboš Žižka